Een ei hoort erbij!

In de jaren 80 had je zo'n leuke slogan, misschien ken je hem; "breek de dag, tik een eitje" met een leuk filmpje. Een reclamespotje van het Productschap pluimvee en eieren. Waarschijnlijk opgezet als tegenhanger voor de anti-ei lobby, waarin ons werd (wordt) verteld dat we moeten oppassen met eieren omdat het slecht zou zijn voor je cholesterol.

Echter, cholesterol heb je hard nodig, omdat het o.a. een belangrijke bouwstof is voor alle cellen in je lichaam en een voorloper is van veel hormonen maar ook vitamine D. Hoewel een ei cholesterol bevat, wordt het grootste deel van cholesterol door je lichaam zelf gemaakt en zal bij het eten van veel eieren je lichaam wat minder cholesterol aanmaken. Daarnaast bevatten eieren héél veel andere gezonde stoffen. Zo is een ei de grootste leverancier van choline, een stof die heel belangrijk is voor de hersenen en het zenuwstelsel. Ook reguleert choline de vet- en cholesterol stofwisseling. Daarnaast bevat een ei alle belangrijke aminozuren (bouwstoffen voor eiwitten) die je lichaam niet zelf kan aanmaken; mooi dus als je die uit een eitje kunt halen. Ook zit een ei vol met vitamine A, B1, B2, B6, B12, foliumzuur, D, E en K en de mineralen fosfor, calcium, magnesium, ijzer, zink, selenium en jodium. En last but not least, de stoffen lutheïne en zeaxanthine, die goed zijn voor je ogen.

De dooier bevat meer voedingsstoffen dan het eiwit en zachtgekookt of gepocheerd is het beste, maar leef je gerust uit met een hardgekookt ei of een omelet. Lekker in de lunchtrommel mee naar school, in plaats van een boterham bijvoorbeeld. Bij astmatische of allergische klachten kan het zijn dat je eieren niet goed kunt verdragen. In dit blog laat ik vooral wat creatieve mogelijkheden van eieren zien. Ook leuk als het geen Pasen is, toch? Geïnspireerd? Kijk op Pinterest voor meer ideeën.