Puur en Eerlijk?

Wellicht ken je het, Albert Heijn puur&eerlijk. Albert Heijn puur&eerlijk is een eigen merk van Albert Heijn waarmee ze, volgens Albert Heijn, het de consument, die door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer ziet, gemakkelijk wil maken om de meest verantwoorde keuze te maken.

Albert Heijn puur&eerlijk is daarom één overkoepelend merk voor vijf categorieën producten: biologisch, fairtrade, duurzame vis, scharrel en ecologisch. Alle producten die onder AH puur&eerlijk vallen zijn 'met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu geproduceerd, geteeld of ingekocht', zegt Albert Heijn. Weliswaar bepaalt Albert Heijn zelf welke producten het AH puur&eerlijk logo krijgen, en is er geen onafhankelijke organisatie die deze beslissingen overziet.

Gemakkelijk en verantwoord?


Gemakkelijk en verantwoord, zegt Albert Heijn dus. Inderdaad, gemakkelijk lijkt het wel. Eén in plaats van 5 keurmerken, in een wereld waarin er al zoveel zijn. De consument van tegenwoordig heeft weinig tijd en wil graag zo snel mogelijk de supermarkt in, en weer uit. En als je dan ondertussen verantwoorde keuzes kunt maken, dan bevordert dat niet alleen je eigen gezondheid, maar ook het welzijn van dier, natuur of milieu. En daarbij helpt Albert Heijn je graag. Niks mis mee toch? Iedereen blij. Of toch niet?

Foodwatch


Toch niet. Wie regelmatig etiketten leest (ik zal daar in een volgend blog aandacht aan besteden), weet dat het niet zo gezond en verantwoord is om je kar vol met Albert Heijn puur&eerlijk producten te gooien. En dat is precies waar voedselwaakhond Foodwatch vandaag de aandacht op heeft gevestigd. In een (social) media campagne wijst zij Albert Heijn op het misleiden van de (nietsvermoedende) consument en vraagt zij Albert Heijn haar verantwoordelijkheid te nemen en alleen écht verantwoorde producten als puur en eerlijk te verkopen.

Heel wat AH puur&eerlijk producten zijn namelijk helemaal niet zo puur en eerlijk, blijkt uit een steekproef van Foodwatch. De meeste producten bevatten 1 ingrediënt dat valt in 1 van de 5 categorieën (biologisch, fairtrade, duurzame vis, scharrel óf ecologisch) en daarnaast bevatten ze vaak andere ingrediënten die niet zo puur of eerlijk zijn. Foodwatch vond veel puur&eerlijk producten die suiker, smaakversterkers, geur-, en kleurstoffen en teveel zout bevatten.

De scharrel cocktailworstjes en scharrel knakworstjes bijvoorbeeld, geliefd bij kinderen, bevatten, zo schrijft Foodwatch, E250 (natriumnitriet). 'In combinatie met andere stoffen kan E250 de (potentieel kankerverwekkende) nitrosamines vormen [....] In dezelfde worstjes zit de bruine azokleurstof E155, die net als andere azokleurstoffen vermoedelijk astma, hyperactiviteit en allergische reacties kan veroorzaken'. Albert Heijn heeft foodwatch toegezegd dat deze kleurstof uit de worstjes zal worden gehaald, maar wanneer dat zal zijn is niet duidelijk.

Ook de categorie scharrelvlees is een misleidende keuze in het puur&eerlijk assortiment. 'Het leven van een scharrelkip is een wereld van verschil met dat van haar biologische zusje', aldus Foodwatch. 'Scharrelkippen komen nooit buiten, zitten dicht op elkaar gepakt in schemerige stallen en scharrelen helemaal niet. Hun kwaliteit van leven komt net iets hoger uit dan dat van een plofkip. Ze zitten vol bacteriën en krijgen deels gentechvoer te eten. En dat vlees noemt AH zonder blikken of blozen 'puur&eerlijk''.

Emailactie


Foodwatch is een emailactie gestart waarin je, via Foodwatch, Albert Heijn vraagt alleen écht verantwoorde producten als puur en eerlijk te verkopen.

Deze actie komt niet geheel toevallig, in een maand waarin de stichting 'ik kies bewust' het Vinkje gaat promoten met tv commercials en lokale activiteiten om zo de naamsbekendheid van het Vinkje verder te vergroten. Ook AH verkoopt producten van het Vinkje. In een eerder blog schreef ik al over de misleidende marketing van het Vinkje.

Albert Heijn heeft inmiddels vandaag gereageerd op de actie van Foodwatch en geeft aan dat zij de actie onjuist en onterecht vindt. Op de inhoudelijke argumenten van Foodwatch gaat Albert Heijn helaas niet in.
Aanvulling: Op 27 augustus was er een gesprek tussen Foodwatch en AH, maar ook dat heeft volgens Foodwatch niet het gewenste resultaat opgeleverd.


Etiketten lezen


Ik vind persoonlijk de biologische categorie van AH puur&eerlijk de beste keuze. Maar ook daarbij blijft het belangrijk om altijd de etiketten te lezen. Ik kies altijd voor de biologische producten waaraan verder zo weinig mogelijk ingrediënten zijn toegevoegd. Dat doe ik zelf wel, als ik dat nodig vind!